Mina teorier om hållbar ekonomi: Vi lever i en ny tid där mycket har förändrats, på väldigt kort tid. Förr i tiden, kunden en entreprenör eller säljare ha en bunt med kalla samtal, presentationer med montrar, och som säljare skulle man “pracka på” din produkt till så många kunder som möjligt. Men idag, på 2000-tal är det oftast helt nya idéer och annorlunda koncept som får mest resultat t.ex. med tanke på behovet av en bättre klimatsmartare hållbar ekonomi. Som exempel: Företaget Organic Makers erbjuder på sin hemsida produkter och kit samt recept, för egen tillverkning av hudvårdsrprodukter som parfymer, tvålar och makeup. Då vet du själv vad din tvål innehåller och har för ingredienser och du slipper kemikalier som skadar din hud. Appen Sellpy erbjuder konsumenter ett välutformat logistikaparat för att lämna och hämta påsar med kläder, i den smaken som kunden faller för i en bank av foton och en smidig utcheckning i kassan. To good to go är en app som många miljöväner väntat på, istället för att dumpstra mat, dvs hämta mat i hemlighet i slängda kontainers, så kan nu matbolag ge bort överbliven mat för att minska matsvinnet. Det inns så många innovationer som hjälper till i kampen för en bättre miljö. Jag anser att det finns ett enormt behov av den här typen av tjänster, och produkter. Jag tror inte att många inser det ännu, men entreprenörsdriven innovation och entreprenörsdriven välgörenhet finns redan i många exempel där man t.ex. inte behöver kritisera bolagens tillväxt och profit, som i vanliga fall skulle t.ex. leda till miljöförstörelse.
Tvärtom så tror jag att om många entreprenörer och konsulter ser problemen med klimatet, så kan man även se lösningar och bidra med alternativa och kreativa idéer, med deras innovaitionsdrivande kompetens. Företagen och klädesbolagen som går med i Fair Trade och deras kontrollprogram slipper utsätta sina arbetare för slaveri t.ex. i sweatshops. Och detta med kontroll av avskaffande av slaveri med Fair Trade har blivit “glocalt”.
Konkurrensanalys: En konkurrent kan ha en stark marknadsföringsstrategi men svag kundservice. Detta är nog den största orsaken till att Green Washing eller sk Grönmålning förekommer. Vad är Green Wash och Grönmålning? Om inte ett bolag kan vara transparent, så kan man inte heller sälja de produkter som säljs. Det är allmänt ett problem, enligt många bolag att kunder och bolagets målgrupp och kärnmålgrupp, är kräsna. De är mycket kräsna. Och ja, det är mycket svårt, att sälja till veganer, utan Vegan Wash som är ett begrepp som är deriverat ur Green Wash. Som exempel Coca Cola Company´s Green Cola. Det förstår ju vilken som att det inte är äkta. Men om ett bolag inte kan vara transparent, så kan de alltså inte tro på sin produkt. Vilket är intressant, med tanke på att sälj och B2B och B2C, just handlar om att tro på sin produkt och därmed kunna erbjuda det bästa. Jag anser att bolag med gröna produkter, har något som kallas för “Grit”. Grit är ett karaktärsdrag som kombinerar uthållighet, inre driv och förmåga att inte ge upp vid motgångar.
Mätbara mål:
Målet ska kunna mätas, så att du kan följa upp och se om det har uppnåtts. Vårt mål med samhället och infrastrukturen, är att göra så gott man kan för att nå hållbarhet. Det går klart att mäta att bolag och bolagsägare har börjat tänka till. Vilket och vad är den nuvarande och framtidens utbud och efterfrågan? Det har Fair Trade haft mycket information om till exempel, att det enligt människorrätsjuristen Parul Sharma, inom Fair Trade som berättar att det förekommer att 8 av 10 bolag är Green Wash företag. Green Wash, och Grönmålning är så dålig stil och allarmerande, att företag fortfarande lurar kunder. Det gör det ännu viktigare, att med hjälp av makten som konsumenters plånbok har, kunna som sagt med utbud och efterfråga, kunna påverka. De få 20% som gör om gör rätt, är på väg åt rätt håll.
Affärsplan:
En affärsplan skall kunna dokumentera detta med processen för förändring till det bättre inom det gröna sektorn. En affärsplan är en levande dokument, för intressenter, och de flesta intressenter nu är på väg mot hållbarhet. Det är viktigt, därför att många bolag som inte är transparenta, som alltså egentligen inte tror på sin produkt, nog att kunna tala om sina egna nackdelar, helt enkelt inte ett val. Samtliga som varit med om att jobba med MLM – Multi Level Marketing, vet att man blir störst om man blir först. Det som Parul Sharma säger gör det lätt att säga att konkurrensanalysen blir det att det inte finns så många konkurrenter än så länge, tråkigt nog. Vi är först inom den här Glocala businessen, som jag kallar det. Glocal är alltså både Globalt och Lokalt, därför att vi har en “Glocal” ekonomi. Vilket är en jättebra, visions-statement. Den som har idéer för att skapa bolag som gör miljön en tjänst, kommer i slutändan att vinna. En bra missions-statement, skulle tex vara: Vi har tillsammans allt att vinna!
Nulägesanalys/SWOT = INTERNT: Styrkor, Svagheter. EXTERNT: Möjligheter. Hot. Vi har ett krig som många aktörer är intresserade i, eller även intresserade att avsluta. Det är ett hot mot mänskligheten, att vi inte är helt fria från krig. Det finns även de organisationer som tex Svenska Freds och Skiljedomsföreningen berättar om att man bör absolut sluta med vapen export, speciellt med tanke på att Ai tillverkas, till vapen export, och det är farlig väg, att gå om vi inte har en tydlig målbild, med inre frid, som leder till fred. Det stoppar så klart inte miljöarbetet, men man måste fortsätta hoppas på världsfred, hur klyschigt det än låter, men mera krigsflyktingar, och klimatflyktingar, har vi inte råd med. Vi i Västvärlden kan inte skapa krig i Arabvärlden, och sen vända folk i ryggen, när intressen om råolja och andra fynd är de globala storföretagens vinst. Till detta med slaveri, etniska rensningar, osv, som storbolagen hållt på med, finns det stor chans, att detta kan förbättras till det bättre. En möjlighet, helt enkelt. En möjlighet att finna alternativ, till de som klimat vänner länge har stått upp för. När man gjort en intern och extern SWOT analys, kan man med affärsplanen också verka för en marknadsplan, som tar fram fördelar med win win win, situation som bolag kan ha som exempel Better Globe som är ett företag, som säljer “träd” som sedan planteras och skapar jobb i Uganda och Kenya. Företagen och klädesbolagen som går med i Fair Trade och deras kontrollprogram slipper utsätta sina arbetare för slaveri t.ex. i sweatshops. Och detta med kontroll av avskafffande av slaveri med Fair Trade har blivit “glocalt” Detta bolag har nyligen gått över, till AB. AB bolag måste vara transparenta, annars händer inget för oss som är i den gröna linjen med och för klimatfrågan.
Syfte och Mål? Sätta upp och nå mål: Att sätta mål för en Program för en Grön Planet är i själva verket, ett mål för självutveckling.
• SMARTA mål: Hjälper att sätta mål som specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbundna mål. För min egen del handlar det om självutveckling, hur kan jag ställa om mitt liv, min shopping, mina matvanor osv?
• Målplanering: Att arbeta tillsammans för en Grön Planet, är viktigt, då alla kan bidra, beroende på vilken “mindset” man är på. Själv är jag medveten om att det är en process. Jag är “den ständiga studenten”. Jag är konstnär, och hur jag ställer om min konst, gör jag igenom att finna äggtemperafärger, istället för råoljebaserade akrylplastfärger. Att arbeta tillsammans inom olika bolag, eller organisationer som Green Peace, är aktiviteter som är minst lika viktigt, att jobba med sig själv. Och tidsplanen har ju satts av Agenda 30 som antogs 2015.
En värld där samtliga sektorer inom infrastrukturen och samhället, kan återställas hållbart, på ett naturligt sätt, och igenom olika typer av kulturförändirngar, som finns inom affärer, kunna ha verktyg som verkar i rätt väg. Detta kommer ske, igenom att vi kan visualisera, en framtid som vi vill ha för våra barn. Vi kan också då, igenom visualiserandet, komma fram till vilken typ av värld, och samhälle vi vill ha. Därmed kan man alltså följa visualiseringen, och komma på idéer, som människor är rika på, för att komma fram till målet.
B2B och B2C:
Jag tycker det är jätteviktigt att ha kontakt med kunden även om de inte är inne i butiken och köper “just nu”. Många gånger kan ett litet vykort som man skapat i canva.com eller en julhälsning sätta pränt i sinnet på min kund och kunden tänker då: “Jag ska återkomma, det var ju en trevlig julhälsning!”. Kunden känner sig då inte glömd. En viktig sak som jag anser, är att man är konsekvent med att alltid ha samma domän på ens hemsida, så att kunden känner igen sig. Detta gäller också logotype och diverse designverktyg till företaget om man vill bygga varumärken, inte minst inom franchising. En nöjd kund bidrar genom att t.ex. prata och rekommendera produkter, eller tjänster. En nöjd kund kommer också att förutom rekommendera, också gärna leta efter nya kunder till min verksamhet, då hen vet jag har kunskap för att lösa hens vänners problem. Som sagt så anser jag att vi ännu inte insett vilken enorm kunskap vi som konsulter och entreprenörer besitter, för att lösa problemen med klimatet, klimatet som jag anser är vårat största problem just nu. Jag anser inte att entreprenörer, konsulter och designers allenast, skall ändra klimatproblemen? Det är inte så jag menar, men det jag menar är att det finns massor med exempel, på hur pengardriven innovation och tillväxt fungerar. Jag tror just nu, att våran största “kund” så att säga, är själva planeten och vårat avtryck på miljön och jag tror detta är en helt ny men enorm marknad som nu öppnnats.
Budget:
Hur ska vi sätta en budget, på Planeten? Hur ska vi låta naturen, som oftast inte har eller fått någinting att säga, få en sits där ekonomin bestäms, globalt som lokalt? I filmen OutGrow The System, berättas om Cirkulär- som Doughnut Economy. Som handlar helt enkelt om att ekonomi, faktiskt betyder “hushållning”. Men vi “hushåller” inte, med resurser från Planeten? Vilken budget, behövs för att nå ut med information till människor som är tvilare? Om man är för klimatet, hjälper man barn, och fattiga länder, att komma ut ur sin misär.
Doughnut Economy är en typ av ekonomiskt system, där allt levande får en röst. Doughnouten
visar en inre och yttre ring, med resurser, som är i rött, där vi använt “externa” resurser. MenPlaneten har inga “externa” resurser, havet är inte oändligt för att få plats med all plast. Luften är inte oändligt, för att slängas en massa växthusgaser på.
Unique Selling Point:
Jag anser att personer som driver igenom förändringar är t.ex. pionjärer som Anita Roddick som startade The Body Shop med socialt hållbart företagande gjort enorm skillnad. Vi har helt enkelt öppnat vägen för nya problemlösningar. Vi är några få entreprenörer som förstått detta med att vi är nästan 99% nya på marknaden, en marknad som är i princip omättad och därmed kan förändra allt: Därför är det för mig en helt unik USP – Unique Selling Point. Att sälja till kräsna veganer kräver nämligen mycket av en som konsult, ty folk har börjat kräva företagen på transparens, och de äter inte vad som helst! Konsumenter har börjat kolla upp företag och vilka e-nummer de har samt, kvalité och värde. Men glöm inte att även en enda liten aktör kan göra stor skillnad. Som exempel Greta Thunberg som ändrade hela kartan, genom att ”göra ett problem” av klimathoten. Det är en riktig entreprenör för mig, en person som vågar trotsa motståndet som många pionjärer möter. Det är när du tror på dig själv, som någon tror på dig, och folk börjar prata om din produkt och du får gratis reklam, och får genuin positivfeedback. Entreprenörsdriven Klimatverksamhet behöver inte tillhöra någon vänster eller högerskala. Det ger businessen mera “Grit” att sälja äkta ekologiska prylar som slow fashion eller designade kläder. Det är mest plasten i haven och kläder som överkonsumeras och överproduceras och dessa bör absolut återanvändas som också tillverka ekologiskt och Fair Trade. Grit betyder på engelska: Ordet Grit betyder beslutsamhet. Inom populärpsykologin brukar grit beskrivas som konsten att inte ge upp. Inom psykologin är grit ett drag baserat på individens passion för ett visst långsiktigt mål. Om inte rädda världen är en USP så vet jag inte vad som är.